Museerne sætter allerede deres arealer, samlinger, viden og formidling i spil, når der arbejdes med natur og biodiversitet. På tværs af kunst-, kultur- og naturhistoriske museer er der et potentiale for og en stor lyst til endnu mere. For at understøtte dette har Museernes Grønne Akademi, Naturama og Den Fynske Landsby samlet en række museer til workshop, erfaringsudveksling og projektudvikling hos Naturama.
Et oplagt tema
De grønne arealer på danske museers lokaliteter dækker tilsammen ca. 3800 hektar af landets areal. Alene derfor har museerne mulighed for at spille en rolle som aktør og forbillede for, hvordan man kan arbejde med biodiversitetskrisen i Danmark.
Det er ikke kun på arealerne, men også fx i formidlingen, at museerne har gode muligheder for at bidrage positivt til udviklingen af vores natur. Her kan samlinger, udstillinger og udearealer bringes i spil og både kunst-, kultur- og naturfaglige greb kan bruges til at udfordre vores sanser, synspunkter og viden om vores levende, grønne naturarv, vores natursyn og fremtidens løsninger på kriserne.
Natur og biodiversitet er et særligt oplagt emne at beskæftige sig med netop nu, hvor den danske natur er udfordret og står foran en hastig ændring og udvikling.
Fælles udforskning af perspektiver
I forlængelse af workshoppen fortsætter i første omgang Museernes Grønne Akademi, Naturama, Den Fynske Landsby og Den Gamle By i et projektudviklingsforløb, hvor konkrete indsatser skal defineres. For hvilke tiltag kan man arbejde med på museets arealer, og hvordan sætter man samlingen i spil denne kontekst?
Fælles for mange museer er oplevelsen af, at de besøgende har mange forskellige meninger om, hvad god natur er, hvordan et museum bør se ud og hvordan man fortæller historier om naturen. Naturen kan nemlig også være et politisk betændt emne, og det skal museer være klar til at håndtere.
Uanset hvordan museet ønsker at arbejde med natur og biodiversitet, har danske museer allerede mange erfaringer. Mange museer arbejder med at skabe levesteder for insekter på udearealerne, ligesom bygninger og genstande bliver set i samspil med den natur, der er og har været omkring dem. Endelig er flere museer involveret i nationale eller lokale naturprojekter.
Vær med i udviklingen
Fokus på biodiversitet fortsætter i Museernes Grønne Akademi, og vi hører meget gerne fra museer, der arbejder med natur og biodiversitet, eller har lyst til at blive en del af en indsats på området. Kontakt projektleder Kirstine Hjorth Lorenzen på khl@dkmuseer.dk, hvis du vil høre mere eller være med.
